Wielrennen in Zuid-Limburg

Zuid-Limburg: walhalla voor wielrenners

Wielrennen is onlosmakelijk verbonden met Zuid-Limburg. De heuvels, hoogtemeters en hellingspercentages hebben al jaren een magnetische aantrekkingskracht op elke wielrenner. Het gebied is overzichtelijk, het routenet uitgebreid, de kuitenbijters uitdagend en de mogelijkheden tot ontspanning zijn overal, zoals zonnige terrassen, fijne wielerhotels en welness. Ook qua wielerevenementen is Zuid-Limburg de plek waar het allemaal gebeurt..

Klassieke kuitenbijters

Er zijn er die je als gerespecteerd wielrenner ooit een keer moet hebben overwonnen. We hebben het over klassieke kuitenbijters als de Keutenberg (21%, auw!), de Vaalserberg richting het hoogste punt van Nederland en de onverbiddelijke Eyserbosweg. Het is zwaar afzien en intens genieten tegelijk.

Valkenburg: hét centrum van de wielersport

Als Zuid-Limburg hét wielerwalhalla van Nederland is, is Valkenburg daar weer het epicentrum van. Alles komt hier bij elkaar: wielerhistorie, de beroemde Cauberg, maar ook wielerspeciaalzaken, wielerhotels, de Amstel Gold Race Experience en Par’Course: een compleet wielerdorp met een fitnessschool, fietsverhuur, hotel en het Shimano Experience Center.

Tom Dumoulin - oud-wielrenner

"Mijn grootste wielersuccessen behaalde ik door mijn trainingsrondjes te kunnen fietsen in het glooiende landschap van Zuid-Limburg. Elke helling is onderdeel van een wedstrijdparcours. En dat in mijn eigen achtertuin!"

#samenopweg

Wat doe je als wielrenner als je langs een groep wandelaars fietst? #samenopweg zet zich in om Zuid-Limburg leefbaar te houden voor zowel toeristen als bewoners. Ontdek wat jij kan doen om een positieve invloed achter te laten op het wonen, werken en recreëren in de regio. Weet jij hoe je je steentje kan bijdragen?

De leukste droomplekjes voor een wielrenuitstapje

Zoek je een hotel om tijdens je weekend of week wielrennen in Zuid-Limburg te overnachten? Na een lekker bourgondische ontbijtje stap je hup op je fiets en leg je binnen de kortste keren de mooiste routes af in het mooie Zuid-Limburgse landschap. De hotels hebben diverse wielren-faciliteiten zoals speciale fietsenstallingen en kleedruimtes. Wat wil je als wielerliefhebber nog meer?

Wielercafés voor de echte wielrenfan

Fiets de Amstel Gold Race 365 dagen per jaar!

Er zijn drie verschillende lussen bewegwijzerd in Zuid-Limburg. Samen vormen ze het parcours van de Amstel Gold Race wedstrijd. Je kunt het hele parcours ineens fietsen. Doe je het liever wat rustiger aan? Fiets dan een van de losse lussen.

Een racefiets huren?

Je racefiets thuis gelaten? Geen probleem! Het hele jaar door kun je bij verschillende verhuurbedrijven racefietsen in alle vormen en maten huren. Bekijk het aanbod, haal hem op of laat hem bezorgen op je vakantieadres. Veel fietsplezier!

Meer routes in Zuid-Limburg

#wielrenwalhalla

Picture-perfect panorama tijdens jouw ronde Zuid-Limburg? Deel jouw panoramische fietsfoto via #visitzuidlimburg en @visitzuidlimburg.