Historisch Erfgoed

Het rijke verleden van Zuid-Limburg leeft voort in de vele kastelen, kerken, molens, natuurgebieden en andere sporen van vroeger. Bouwwerken die de tand des tijds hebben doorstaan, nemen je vandaag de dag mee naar jaren, vaak eeuwen geleden. Rondom deze ogenschijnlijk statische bezienswaardigheden is vaak van alles te beleven. Bewandel de voetstappen van het verleden en ontdek de wonderen van nu.

Ga mee op een bijzondere reis door de geschiedenis, waar hertogen regeerden, monniken zongen en ga daar waar de natuur het landschap bepaalde.

Ontdek het rijke verleden van Zuid-Limburg

Land van Kastelen

Ontdek het romantische verleden van de regio door een bezoek te brengen aan één van de Zuid-Limburgse kastelen.

Kerken als sieraden van het Zuid-Limburgse landschap

Het mysterieuze verleden van Zuid-Limburg ligt grotendeels verscholen achter dikke, donkere kerkdeuren. Stap binnen en ontdek een wereld van wierook en wonderen.

In de bron van Europa

Al duizenden jaren staat Zuid-Limburg en de haar omringende omgeving aan de bron én kern van het verhaal van dit werelddeel. Grote verhalen of kleine gebeurtenissen, millennia of decennia geleden. Beleef onze geschiedenis en verhalen nu zelf via onze VR film Zuid-Limburg.

Molens in Zuid-Limburg

Wind en water waren de beste vrienden van de molenaar. In Zuid-Limburg draait nog een groot aantal monumentale molens, zowel watermolens als windmolens. De kracht van de natuur werd via vele tandwielen en banden opgevangen en naar de zware molenstenen geleid.

Het verleden komt tot leven in onze monumenten

Werp een directe blik in de geschiedenis tijdens een bezoek aan één van de talrijke monumenten in Zuid-Limburg. Hoeves, dorpsgezichten en een scala aan ander cultureel erfgoed herinneren ons eraan hoe het ooit moet zijn geweest.

Slapen in religieus erfgoed

Heb je ooit al eens geslapen in een oud klooster? In Zuid-Limburg ontbreekt het niet aan bijzondere verblijven om de nacht door te brengen. Zo kun je de ogen toedoen op verschillende plekken die zijn getekend door het religieuze verleden van de regio.

Prachtige groene rustpunten onze Parken en Tuinen

Wij durven stellig te beweren dat de natuurrijke omgeving van Zuid-Limburg het mooiste stukje van Nederland is. Ben je nog niet overtuigd? Kom dan zelf een blik werpen op de glooiende heuvels, de prachtige vergezichten, de unieke holle wegen, de spectaculaire plateaus en de ongerepte bosgebieden.

Ontdek de schatten van Landgraaf

Ontdek Landgraaf, het online platform waar je Landgraaf op een andere manier leert kennen! Door de eeuwen heen heeft ieder tijdperk zijn eigen schatten en verhalen nagelaten. Ontdek het vanuit je luie stoel of tijdens een fiets- of wandeltocht die je zelf uitstippelt. Laat je verrassen door ruim tweeduizend jaar geschiedenis.

Wil je iets totaal anders ontdekken?

#visitzuidlimburg

Heb jij het prachtig erfgoed al ontdekt? Deel je leukste foto's met #visitzuidlimburg en @visitzuidlimburg. We delen graag jouw mooiste plekjes en belevenissen!