Vuursteenmijn Valkenburg

In Valkenburg ligt één van de oudste archeologische rijksmonumenten van Nederland: een terrein met de deels zichtbare restanten van zeven prehistorische vuursteenmijnen. Hier zochten Nederlands allereerste mijnbouwers (zo’n 5.500 jaar geleden) naar het staal van de steentijd: vuursteen.

Vuursteen is een veelzijdig materiaal. In een tijd waarin brons en ijzer nog niet waren uitgevonden, werd vuursteen gebruikt om allerlei gereedschap en wapens van te maken.

Om vuursteen te bemachtigen groeven mensen gedurende een deel van de nieuwe steentijd (tussen circa 4.000 en 2.800 voor Christus) metersdiepe mijnen. In de Plenkertstraat kun je daar de restanten van zien.

De vuursteenmijnbouw was één van de oudste vormen van grondstofwinning in Nederland. Vuursteen is het oudste Nederlandse ‘exportproduct’. Archeologen hebben vuurstenen werktuigen gemaakt van Zuid-Limburgse vuursteen op honderden kilometers van hier teruggevonden.

In onsen Lande van Valckenborgh, stichting voor cultuurhistorisch en archeologisch onderzoek geeft rondleidingen bij de mijntjes en presentaties over de prehistorie van Valkenburg aan de Geul. Raadpleeg de website voor meer informatie.

Tips

Meer weten? Neem een kijkje op de website waar je allerlei informatie over de vuursteenmijnen kunt vinden. Ook de vuursteenmijnen van
Rijckholt zijn zeker een bezoekje waard!

Museum Valkenburg heeft een mooie collectie van archeologische artefacten uit de tijd van de vuursteenmijnen. Breng een bezoek aan het museum en leer meer over hoe vuursteen in de prehistorie werd gebruikt.

De vuursteenmijnen kun je gratis bezoeken.

De vuursteenmijnen zijn goed waar te nemen vanaf de openbare weg en het trottoir en zijn dus ook vanuit een rolstoel goed zichtbaar.

Verstuur een mail naar Vuursteenmijn Valkenburg. Je bericht wordt na een klik op “Verstuur” direct verstuurd. In onze privacy verklaring staat hoe Visit Zuid-Limburg met jouw persoonsgegevens omgaat.