Schepenbank Oirsbeek

grachtstraat 1
Oirsbeek

Schepenbank Oirsbeek, tegenover de kerk, is in 1734 door Paes Limpens en Catharina Bousten gebouwd. In de voorgevel van de Schepenbank staan de inscriptie PL 1734 CB vermeld, duidend naar de bouwers. Dit gebouw werd vroeger gebruikt als rechtbank. Verschillende leden van de bokkenrijdersbende zijn hier ter dood veroordeeld. In het begin van de twintigste eeuw werd de Schepenbank bewoond door de dames Rosalia en Catharina Paulissen terwijl de familie Jeukens op de binnenplaats een landbouwbedrijf had. Na de restauratie in 1977 werd het gebouw tot 1982 gebruikt als gemeentehuis van de voormalige gemeente Oirsbeek. Vanaf de gemeentelijke herindeling in 1982 tot 1988 werd het gebouw gebruikt door de nieuwe gemeente Schinnen. Daarna is het gebouw in gebruik genomen door de Weldadige Stichting Jan de Limpens (sinds 2006 eigenaar) en door de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Oirsbeek. Burgemeester Berry Link van de gemeente Schinnen bewoonde van 15 december 2008 tot en met 2015 het woongedeelte aan de voorzijde van de Schepenbank. In de Schepenbank bevindt zich een waterput uit de Romeinse tijd.

NVT