Detail

Prehistorische Vuursteenmijn Rijckholt

Verborgen in het Savelsbos liggen de unieke, prehistorische vuursteenmijnen. Zo’n 6000 jaar geleden groeven mensen hier naar vuursteen om er vervolgens gebruiksvoorwerpen en pijlpunten van te maken.

Vuursteen was een ideale grondstof, het splijt gemakkelijk en heeft scherpe breukranden. In eerste instantie groeven mensen kuilen om naar vuursteen te zoeken, later gingen mensen ook diep de grond in. Zo ontstond een uitgebreid complex van ondergrondse schachten en mijngangen.

Tijdens de excursie wordt over het landschap, de geschiedenis, de geologie en de archeologie van het Maasdal, het Zuid-Limburgse heuvelland en het boeiende verhaal van de opgraving verteld. In de bezoekersgang kun je een kijkje nemen in de mijn en vertelt de gids over deze getuige van lang vervlogen tijden. Je wandelt door het prachtige Savelsbos over begaanbare wandelpaden naar de vuursteenmijn.

Tussen 1 april en 1 oktober worden tijdens de vakanties (Pasen, juli-augustus, et cetera) en buiten de vakanties op bepaalde weekenddagen en doordeweekse avonden rondleidingen verzorgd. Je kunt de boekingspagina voor de exacte data en tijden raadplegen.
Verzamelen: liefst een kwartier voor aanvang op de parkeerplaats tegenover Eetcafé Riekelt (Rijksweg 186, Rijckholt) bij elkaar komen.

Het ticket van de VVV kun je uitprinten en aan de gids geven of op je smartphone plaatsen en aan de gids tonen. Voor familie-, bedrijfs- en andere groepsexcursies kun je direct contact opnemen via e-mail of telefonisch. Bijzonderheden: je dient als deelnemer goed ter been te zijn.

De vuursteenmijn is helaas niet te bezichtigen voor rolstoelgebruikers in verband met onverharde wegen. Ook dien je voor degelijk schoeisel en warme kleding te zorgen, ook in de zomer, in de mijn is het altijd koel. Er is voldoende verlichting, er wordt niet geklommen of gekropen.

• Kinderen zijn zeer welkom.
  • Honden zijn alleen aangelijnd en onder controle toegestaan.
  • In de maanden april en september is een zaklamp handig, deze kun je tijdens de avondexcursies meenemen.

De excursie naar de Prehistorische Vuursteenmijn in Rijckholt wordt georganiseerd door De Stichting Ir. D.C. van Schaik en de Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven van het Natuurhistorisch Genootschap Limburg met ondersteuning van de gemeente Eijsden-Margraten, Provincie Limburg, Geologische Vereniging afdeling Limburg, Staatsbosbeheer.

Openingstijden

Rondleidingen vinden tussen 1 april en 1 oktober plaats op bepaalde dagen door de week en in het weekend. Er vinden excursies om 10.00 uur, 14.00 uur en om 18.30/19.00 uur plaats.

Duur van deze activiteit: twee uur tot tweeën­half uur. Kinderen tot 4 jaar: gratis. Prijs kinderen (4-11 jaar): € 4,- per persoon. Prijs volwassenen: € 8,- per persoon.

Toegankelijkheid

Er zijn geen noemenswaardige gehandicaptenvoorzieningen

Verstuur een e-mail

Verstuur een mail naar Prehistorische Vuursteenmijn Rijckholt. Je bericht wordt na een klik op “Verstuur” direct verstuurd. In onze privacy verklaring staat hoe Visit Zuid-Limburg met jouw persoonsgegevens omgaat.
Niet alle waardes zijn juist ingevuld. Pas de gegevens aan en probeer het nogmaals.

Routes in de buurt

Leuks in de buurt!