Kerk Sweikhuizen

Bergstraat 1
Sweikhuizen

De Sint-Dionysius en Odiliakerk in het Nederlands-Limburgse dorp Sweikhuizen is een rooms-katholieke kerk in de Nederlands Zuid-Limburgse gemeente Schinnen en gebowd in 1793. De kerk ligt aan de Kerkstraat en aan de hoofdweg door het dorp van Puth naar Geleen.

Het gebouw is een kruiskerk en bestaat uit een eenbeukig schip, een transept, een driezijdig gesloten koor en een dakruiter met ingesnoerde spits op het schip. Het schip heeft een gestukadoord ribgewelf. Het gebouw is opgetrokken in baksteen met op de hoeken mergelstenen. Het kerkgebouw is een rijksmonument en is gewijd aan Sint-Dionysius en Odilia. In 1953-1954 werd het huidige koor en transept gebouwd naar het ontwerp van architect Joseph Franssen. Tevens werd er een sacristie aan de noordzijde gebouwd.

NVT