Ga op pad in Parkstad,
de energieke en dynamische regio in Zuid-Limburg

Gebied van uitersten en contrasten

De naam Parkstad roept landelijke én stedelijke associaties op. Dat komt doordat aan de steden en dorpen weidse parken en natuurgebieden grenzen. Een gebied van uitersten en contrasten... Welkom in het dynamische Parkstad Limburg!

Ontdek Parkstad via 5 indrukwekkende verhalen!

Stap in de voetsporen van Romeinen, ridders, mijnwerkers en kunstenaars. Deze kleurrijke mix maakt Parkstad tot een toeristische trekpleister van formaat. Kies zelf welke voetsporen je volgt, er is van alles te beleven!

Een regio boordevol topattracties

Parkstad Limburg is de moderne, energieke en dynamische regio van Zuid-Limburg. Hier vind je het grootste indoor skidorp van Europa, de hoogste ‘wandeltrap' van Nederland, de grootste woonboulevard van Europa, de innovatiefste dierentuin van Europa, één van de grootste te bezoeken kastelen van Nederland, de grootste Romeinse opgraving en het oudste gebouw van Nederland en komt de Nederlandse mijnhistorie tot leven.

Parkstad bruist!

In Parkstad Limburg worden jaarlijks een enorm aantal evenementen en festivals georganiseerd. Op internationaal vlak kent Parkstad Limburg enkele grootheden: het oudste openluchtfestival van de wereld Pinkpop of wat dacht je van ParkCity Live in Heerlen.

In Kerkrade vindt elke 4 jaar het Wereld Muziek Concours (WMC) plaats, dat internationaal wordt erkend als het belangrijkste internationale festival voor de blaasmuziek. Ook sieren internationale toppers zoals het zomerfestival Cultura Nova in Heerlen of de folkloristische Parade in Brunssum de lijst.

Heerlen: Street Art City!

Ga te voet door de betonnen jungle van Heerlen en ontdek de mooiste murals tijdens een Street Art wandeling. Kijk goed om je heen je ziet ze overal! Van verstopte minischilderijtjes tot enorme muurschilderingen van internationale kunstenaars. Je mag er gratis van genieten!

Er valt nog zo veel meer te beleven...

Bestel in onze webshop

Dit is Parkstad

Met deze plattegrond stap je in de voetsporen van Romeinen, ridders, mijnwerkers en kunstenaars. Deze kleurrijke mix maakt Parkstad tot een toeristische trekpleister van formaat.

Street Art Route Heerlen

Ontdek dé mural-hoofdstad van Nederland: overal in Heerlen vind je de mooiste kunstwerken. Deze route van 4 km voert je langs de belangrijkste murals en ook langs de kleinere verborgen schatten van de stad.

Fietsen door Beekdaelen

Fietsen door Beekdaelen is genieten van prachtige natuur, vergezichten, kastelen, cultuurhistorie en uitrusten bij de gezelligste horeca.

Wandelroute Het mijnverleden op straat

De stad Heerlen was hét centrum van de voormalige Mijnstreek. Dat is nog steeds te zien, te voelen én te horen. Soms is het verleden goed verstopt, maar het komt aan de oppervlakte tijdens deze wandelroute van 3,3 km!

Stadswandeling Heerlen

Tijdens deze stadswandeling van 3,8 km door het stadscentrum van Heerlen ontdek je hoe Heerlen zich ontwikkelde van een Romeinse Nederzetting tot de eigenzinnige en moderne stad van nu.

Fietsgids In het Spoor van de Mijnen

Deze fietsroute van 58,6 km door de voormalige Oostelijke Mijnstreek brengt je langs bekende en verborgen sporen uit het mijnverleden. Fiets in 1 dag of deel 'm op in 4 of meer kleinere lussen.

Fietsen door Romeins Simpelveld en Voerendaal

Kom ook fietsen door Romeins Simpelveld en Voerendaal. Bestel het boekje, stap op je fiets en volg de knooppunten. Onderweg laat je je verrassen door het rijke Romeinse verleden van deze streek.

Middeleeuwse Avonturen in Voerendaal

Wandel over spannende paadjes en bewonder de prachtige Voerendaalse kastelen tijdens een mooie wandeltocht van 8,4 km. Onderweg duik je met een avontuurlijke audiotour en speurtocht dieper in het Middeleeuws verleden.

Voettocht door het Romeins Kwartier Heerlen

In het Romeins Kwartier in Heerlen ontdek je een stad onder de stad. Vlak onder je voeten ligt Coriovallum, een Romeinse nederzetting van formaat.

Bloesemfietsroute Beekdaelen

Deze bloesemfietsroute Beekdaelen neemt je in 27,1 km mee door de natuur van Sweikhuizen naar Schimmert. Onderweg kom je langs bloeiende boomgaarden en plekjes waar je heerlijke streekproducten proeft.

ENNE Stadsgids Heerlen met Murals

Beleef Heerlen op haar best met ENNE. Verken de stad via een wandelroute, bekijk prachtige murals, ontdek (verstopte) pareltjes van de stad én geniet van de tips van echte tupen!

Parkstad door de tijden heen

Maak een reis door het boeiende verleden van Parkstad Limburg, een streek die zich telkens opnieuw uitvindt. De film is gratis te bekijken in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience in het Maankwartier, Spoorplein 40 in Heerlen.

Binnenkort te doen!

⟶ Vlog van Jenneke

Waarom Heerlen zo populair is tegenwoordig

Voor deze vlog nodigde ik mijn vriendin Marianne uit vanuit ‘het noorden’ om Heerlen te komen ontdekken. Het was haar eerste keer in de stad van de muurschilderingen en ik ben compleet verbaasd over hoe gaaf en mooi ze Heerlen vindt.

Bekijk de vlog

Bereikbaarheid van Parkstad

Parkstad kun je op veel verschillende manieren bereiken. Pak jij het OV en draag je bij aan een duurzaam milieu, terwijl je van de uitzichten geniet, of ga je toch liever met de auto? Met deze tips reis je makkelijk naar en door Parkstad.

Plaatsen in de regio Parkstad

Deel jouw Parkstad Limburg met ons!

Deel jouw Parkstad moment met #visitzuidlimburg en @visitzuidlimburg. Wij delen graag jouw leukste plekjes en belevenissen!

Ontdek ook andere regio's