Roerige Ravensbosch

Een gevarieerd hellingbos met hoogteverschillen van zo’n 50 meter

Het Ravensbosch heeft een oppervlakte van ongeveer 80 ha. Het zeer heuvelachtige bos is, hoewel aan drukke verkeersaders gelegen, vrij onbekend gebleven. Het bos is vanuit alle windrich­tingen toegankelijk en lijkt vanuit elke ‘entree’ telkens weer een andere aanblik te bieden. Het bos bestaat grotendeels uit voormalig hakhout, dat in opgaand eikenbos is omgezet. In de laaggelegen delen aan de Strabekervloedgraaf (een zijbeekje van de Geul) zijn essenbos, waterpartijen en moerasgebiedjes te vinden.

Een Groene Hotspot met een Romeins verleden

In het Ravensbosch hebben in een ver verleden Romeinse villa’s (Op den Billich en Ravensbosch) en andere Romeinse gebouwen gestaan. Villa Op de Billich van het type ‘rustica’ lag in een veld aan de noordzijde van het Ravensbosch.
Het villa-complex Ravensbosch lag in een terrein aan de Strabeek en omvatte een groot hoofdgebouw en een bijgebouw. Het complex stamt uit de eerste tot en met derde eeuw.

Harry van Spanje

"Een heerlijke oase van groene rust"

“De Groene Hotspot Ravenbosch is gelegen in het hart van Zuid-Limburg. Een heerlijke oase van groene rust op een kruispunt van wegen die voeren naar drukte, toerisme en lawaai. Geen wonder dat Charles Eyck deze plek heeft gekozen om te leven en zijn inspiratie hier heeft weten om te zetten in kunstwerken waar we nog steeds van kunnen genieten.”

Ontdek Romeins Zuid-Limburg

Het huidige Zuid-Limburg maakte maar liefst vier eeuwen lang deel uit van het Romeinse Rijk. Bewandel eeuwenoude wegen en bewonder bijzondere opgravingen.

De glimworm uit het Ravensbosch

Staat ook bekend onder de naam vuurvliegje of gloeiworm. Hoewel de naam anders doet vermoeden is het insect een kever en geen worm of vlieg. Glimwormen produceren zelfstandig licht. dit proces heet ‘bioluminecentie’. Volwassen glimwormen gebruiken lichtsignalen om elkaar op te sporen tijdens de periode van voortplanting.

Ook de reuzenpaardenstaart gedijt hier goed

Op de natte grond in het Ravensbosch komt de reuzenpaardenstaart veelvuldig voor. De karakteristieke plant met ivoorwitte holle stengels kan zo’n 30-180 cm hoog worden.

Ontdek zelf het mystieke Ravensbosch

#roerigravensbosch

Lijkt jouw foto van het Ravensbosch ook net een kunstwerk van Charles Eyck? Laat hem ons zien via #visitzuidlimburg en @visitzuidlimburg. We delen graag jouw meestercreaties met iedereen!