Museum Valkenburg

Grotestraat Centrum 31
Valkenburg
Museum Valkenburg: Zuid-Limburgse kunst en historie

Als je door het centrum van Valkenburg aan de Geul loopt, kom je vanzelf langs een gebouw van mergelsteen met een hardstenen bordes. Vroeger was dit het raadhuis: een Jugendstil gebouw uit 1900, ontworpen door architect J.H.C.Kröner. Nu is hierin Museum Valkenburg gevestigd.

Kom binnen en maak kennis met Zuid-Limburgse kunstenaars uit de twintigste en eenentwintigste eeuw. In de benedenzalen kun je wisselexposities met van werken van bekende schilders zien zoals: Charles Eyck, Sjef Hutschemakers, Hans Truijen, Jacques Vonk, Patrick Creighton en Daan Wildschut.

Of van Amsterdamse Limburgers zoals Lei Molin. De bovenverdieping is het terrein van hedendaagse kunstenaars, zij laten werk zien dat steeds weer verrast, of het nu abstract is of spiritueel.

Wie Zuid-Limburg zegt, denkt zeker aan mergel. Veel gebouwen zoals dit museum, zijn opgetrokken uit mergel. Wat is dat eigenlijk? Hoe wordt het gewonnen? Een film over deze Zuid-Limburgse bouwsteen kun je in de tussenverdieping bekijken. Een zaal is helemaal gewijd aan de opkomst van het toerisme in Limburg, waarin Valkenburg voorop liep. Historische voorwerpen laten de tijd even stilstaan.

Wil je een reis door de tijd beleven? Zo’n 60 miljoen jaar geleden was Zuid-Limburg een deel van de zee. Je kunt een indrukwekkende fossielenverzameling uit de Krijttijd zien. Ongeveer 5000 jaar geleden was dit gebied bosrijk. Bewoners gebruikten vuursteen voor bijlen en andere gebruiksvoorwerpen. Leuk voor de opa’s en oma’s met kleinkinderen.

Heb je veel gezien? Dan kun je even uitrusten met een gratis kopje koffie in de museumshop en je kunt een film kijken betreffende een lopende expositie. In de vitrines liggen allerlei kunstvoorwerpen en mooie kunstboeken die je kunt kopen.

Je bent van harte welkom!
Kijk op de website voor een actueel aanbod van tentoonstellingen.

Wist je dat?

Met een museumkaart kun je de drie musea van Valkenburg gratis beleven en afsluiten met een gratis kopje koffie in de museumshop van Museum Valkenburg.
Plan je bezoek van tevoren en beleef samen met een gids het verborgen Rome van Museum Romeinse Katakomben. Ga terug naar de tijd van ridders en jonkvrouwen bij de enige hoogteburcht Museum Kasteelruïne.
Sluit je bezoek af met een reis door de tijd bij Museum Valkenburg met overblijfselen uit de Krijttijd.

Dinsdag t/m zondag van 13.00-17.00 uur geopend.
Eerste kerstdag, nieuwjaarsdag, carnaval en eerste paasdag gesloten.
Tweede paasdag, Hemelvaartsdag en eerste en tweede pinksterdag van 13.00-17.00 uur geopend.

Tweede kerstdag en oudejaarsdag van 13.00-17.00 uur geopend.
Entree:Museumkaart, vrienden en begunstigers museum: gratis.
Volwassenen: € 8,-.Alleen pin-of creditcard betaling mogelijk.Jongeren t/m 12 jaar: gratis.
Groep (minimaal 15 personen): € 6,- per persoon.

Rondleidingen op aanvraag.

Museum Valkenburg is geheel toegankelijk voor mensen met een lichamelijke handicap.
Enkele faciliteiten zijn: parkeerplaats op circa 50 meter, extra ingang voor mensen met lichamelijke handicap (met laaggeplaatste bel) en het museum is toegankelijk middels hellingbanen en lift.
Toilet toegankelijk.

Verstuur een mail naar Museum Valkenburg. Je bericht wordt na een klik op “Verstuur” direct verstuurd. In onze privacy verklaring staat hoe Visit Zuid-Limburg met jouw persoonsgegevens omgaat.