Historisch erfgoed in overvloed

Het vestingverleden van het mergelstadje herken je al van ver aan de kasteelruïne, Nederland's enige hoogteburcht. In de loop van de geschiedenis is in Valkenburg aan de Geul een rijk cultuurhistorisch erfgoed opgebouwd. Van kastelen tot mergelgrotten, van Romeinse katakomben tot het oudste openluchttheater van Nederland, je vindt het hier allemaal. Beleef verleden én heden in vestingstad Valkenburg!

Historie van het Geulstadje

Het Geuldal rondom Valkenburg kent een intensieve menselijke bewoning, al sinds de vroegste tijden. Het dal was heel vruchtbaar en geschikt als pleisterplaats voor de prehistorische mens. De stad is sinds de 14e eeuw talrijke malen aangevallen, met name door de Brabanders, de Luikenaren, de Spanjaarden en de Fransen. Onder invloed van de industriële ontwikkeling van de Mijnstreek en vooral ook de stad Maastricht, ontwikkelde zich in Valkenburg door de aanleg van de spoorlijn Maastricht - Aken het toerisme. Wist je dat in 1885 in Valkenburg de eerste VVV in Nederland is opgericht? Het mergelstadje is uitgegroeid tot de belangrijkste toeristische trekpleister van de regio, met 1,2 miljoen overnachtingen per jaar en een veelvoud aan dagjesmensen.

Vestingmuren en stadspoorten

Bij een vestigingstad horen stadsmuren en stadspoorten, die in Valkenburg in 2015 in ere hersteld zijn. De belangrijkste poort uit het verleden was de Geulpoort, de realisatie van deze poort maakt de identiteit van Valkenburg als vestingstad weer compleet. Door zijn markante plek is de Geulpoort een icoon voor de stad en regio: “De Eiffeltoren van Valkenburg”. Ook de Grendelpoort kreeg haar oude luister terug, compleet met torens. Rondom de vestingmuren lag in het verleden een stadsgracht. Aan de westzijde, in het Halderpark, is de oude stadsgracht weer zichtbaar, tegen de oude stadsmuur. Wist je trouwens dat het centrum van Valkenburg op een eiland in de Geul ligt? De Geulpoort markeert de overgang van het Geuleiland naar het historische hart van Valkenburg.

Rijksmonument

Met bijna 200 Rijksmonumenten is Valkenburg aan de Geul een echte monumentengemeente. Waaronder zeer bijzondere bouwwerken, zoals Station Valkenburg, het oudste nog in gebruik zijnde stationsgebouw van Nederland.

Ontdek de schatten van Valkenburg

Tip: boek een stadswandeling met gids!

Tijdens deze wandeling door de historische binnenstad krijg je niet alleen meer informatie over de verschillende historische gebouwen, maar kom je onder begeleiding van onze gids meer te weten over de geschiedenis, de sages, de anekdotes en het heden van Valkenburg aan de Geul. Reserveer je plekje online.

Vuursteen­mijn

Het Rijksmonument Vuursteenmijntjes aan de Plenkertstraat geeft vanaf de openbare weg zicht op vuursteenmijnbouw van 5300 jaar geleden - uniek in Europa. Tijdens een rondleiding kom je meer te weten.

Meer over Valkenburg